Dag 10 Dambulla – Habarana (36 km)

De route van vandaag

Na een heerlijk ontbijt hebben we de grottentempels van Dambulla bezocht. We mochten onze tassen achterlaten bij het hotel. Gisteren hadden we al langs deze tempel gefietst dus we wisten wat ons te wachten stond, 2x de helling van 13%. We hebben gekozen om de fiets na de eerste heling boven op de berg te laten staan en de laatste 300 meter te wandelen. Om 08:30 waren we bij het ticket-loket. Het was gelukkig nog niet druk! Na een behoorlijk aantal traptreden kwamen we bij de ingang van de tempel. Ook hier weer de schoenen uit en de pet af.

Eenmaal binnen werden we door een gids aangesproken. Na wat onderhandelen hebben we toch voor de rondleiding gekozen. Achteraf was dit zeker geen verkeerde keuze. Wat kon die man goed uitleggen.

Het is het best bewaarde grottempelcomplex van Sri Lanka. Het bijzondere aan deze grotten is dat de schilderingen van zowel Boeddha zijn als van de Hindoe goden Vishnu en Ganesh.

De grotten zijn aangelegd in de eerste eeuw na Christus. Het was koning Valagambahu die tijdens zijn 14 jarige verbanning in de grotten van Dambulla leefde. Om de tijd door te komen legde hij de bijzondere grottempel aan. De tempel werd gelukkig bewaard en in 1991 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO gezet. De eerste grot herbergt een 15 meter lange liggende boeddha. Deze boeddha is geheel uit de rots gehouwen.

De verf is van natuurproducten.

De tweede grot is tevens de meest indrukwekkende. Hier vind je 150 levensgrote beelden van goden waaronder die van de Hindoeïstische goden Vishnu en Ganesha. Deze zijn hier geplaatst door verschillende koningen.

De Hindoe goden

Alle tempels zijn versierd met belangrijke tekeningen uit de geschiedenis van de Singalezen. Een grot was pas 350 jaar oud en de beelden waren van hout. De reden is als volgt: In vroegere tijden werkten de mensen drie maanden op het land en hadden negen maanden de tijd om de boeddha’s te beeldhouden en de tempels te bouwen. En nu hadden ze minder tijd en dus koos men voor hout, wat sneller te bewerken is.

Uitzicht vanaf de rots met de grottentempels

Om 10:00 uur waren we weer terug bij het hotel. De fietskleding aangetrokken en de tassen op de fiets gehangen. En nu naar het hotel, 5 km voor Habarana.

Termietenheuvel

De route ging via Kandalama, Sigiriya naar Habarana.

Kandalama wewa

Sigiriya is bekend om de Sigiriya Rock (Leeuwenrots). We zagen de rots al van ver liggen. Wat een prachtig gezicht. Onze fietsroute liep weer over kleine grindpaadjes en langs een lotusvijver.

De lotusvijver met op de achtergrond de Leeuwenrots

Akker met diverse groenten

Onderweg stak een groep pauwen over. Die leven hier in het wild. Na 25 km kwamen we in Sigiriya aan. Bij de lunch in Sigiriya kwamen we in gesprek met een stel uit België. Zij zeiden dat de Pidurangala Rock eigenlijk veel mooier is dan de Leeuwenrots en dat het minder druk was en goedkoper. Dit hadden we al diverse malen gehoord dus we zijn de Leeuwenrots voorbij gefietst en later, om 16.30 uur met de jeep van de eigenaar van de homestay  The Lake Breeze Sigiriya Junction naar de Pidurangala Rock gegaan. Vanaf Pidurangala heb je namelijk een waanzinnig mooi uitzicht op de Sigiriya Rock en de klim naar boven is eigenlijk ook een stuk avontuurlijker. Het was een hele klauter naar boven met ontzettend veel mensen die allemaal de zonsondergang wilde zien van 18.30 uur.

De Leeuwenrots vanaf de Pidurangala Rock

Bovenop de rots werden we beloond met een prachtig uitzicht op de Leeuwenrots. Tevens zagen we dat we er goed aangedaan hadden om voor deze beklimming te kiezen. De mensen op Leeuwenrots stonden op de trappen en konden niet hoger komen. Het stagneerde gigantisch. De zonsondergang was helaas niet zo mooi als die we hadden in Mihitalle, maar goed het was de moeite waard. Om 19.00 uur kwamen we weer terug bij onze homestay waar we een hapje gegeten hebben. Morgenvroeg gaan we om 06.00 uur op safari olifanten te spotten. Ben benieuwd naar dit avontuur. We hebben vandaag maar 36 km gefietst.